Gugguu oli hyppäys tuntemattomaan

 

Millainen on lastenvaatebrändi, jota Ruotsin kuninkaallisetkin käyttävät? Sammon keskuslukion yrittäjyyskurssi kävi tutustumassa Gugguuseen ja Notion toimitus haastatteli samalla Gugguun toista perustajaa.

Siskokset Mia-Maria Riekki ja Anna Valli perustivat lastenvaatefirma Gugguun vuonna 2012, ja siitä lähtien yrityksen nousu on ollut huima. Vuonna 2019 Gugguun liikevaihto oli 4,3 miljoonaa euroa.

Valli kertoo, että yrityksen mukaan lähteminen oli kuitenkin pelottavaa. ”Se oli hyppäys tuntemattomaan, jonka mukana tuli paljon riskejä, uskoin meihin kuitenkin voimakkaasti.”

Gugguu pyörii pääosin nettikauppana, ja sillä on yksi kivijalkaliike, joka sijaitsee Helsingissä, Outlet villagessa. Gugguulle erityisen tärkeitä ovat arvot. ”Meillä laatu ja asiakastyytyväisyys on ne tärkeimmät asiat” Valli kertoo. Gugguu kehittääkin tuotteitaan asiakaspalautteidensa kautta.

Valli kertoo, että Gugguu erottuu muista lastenvaatemerkeistä hyvällä laadulla, erilaisella designillaan sekä ”timanttisella tiimillään”.  Ideat Gugguun vaatteisiin tulevat Vallin sanojen mukaan mistä vain. ”Somesta, kadulta, päästä” Valli luettelee.

Gugguun markkinointi on tähän asti tapahtunut pelkästään sosiaalisen median kautta, mutta viime jouluna ilmestyi Gugguun ensimmäinen mainos, jossa esiintyi Minttu ja Kimi Räikkönen yhdessä lastensa kanssa. Tällä hetkellä Valli kuitenkin uskoo, että some-mainonta tavoittaa kuluttajat parhaiten. ”Saksassa on ehkä vähän perinteisempi media, niin sinne ei varmaan pelkkä some riitä” Valli lisää. 

Koronavirus tilanne on vaikuttanut myös Gugguun toimintaan. Messut peruttiin, myymälähenkilökunta jouduttiin lomauttamaan ja työvuorot jouduttiin miettimään uudestaan. Sitten Gugguu, PaPu, Kaiko clothing ja Mainio perustivat vaatemessut verkossa. Tapahtuma oli onnistunut. ”Myyntiin ei ole vaikuttanut laskevasti, jälleenmyyjiä on ollut vaikeampi saada näin korona aikaan.” Valli kertoo..

Viiden vuoden päästä Valli uskoo Gugguun liikevaihdon olevan 14,5 miljoonaa euroa, josta puolet kansainvälisiltä markkinoilta. Jossain kohtaa Gugguu haluaa olla globaali premium brändi, mutta se vaatii aikaa. ”Ei haluta nousta yhdessä yössä huipulle, mielummin tehdään kunnolla” Valli toteaa.

Teksti: Jemina Anttila

Kuvat: Peeta Mittilä

Kuvitukset: Pinja Hokkanen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *